Forbrugsanalyse øger transparensen betydeligt

En dansk bank er first mover i en ny forbrugsanalyse

Fælleskassen går forrest, hvad angår transparens i en ny forbrugsanalyse og viser sine grønne tal og samarbejder frem for vores åsyn. Banken har taget rigtig mange gode og grønne valg, og derfor har de opnået en rigtig god score igennem analysen og opnået hele fem stjerner i et femstjernet system. Det må siges at være rigtig flot og vil fungere som eksempel til efterlevelse for andre banker og ligeledes for andre services som fx forsikringsfirmaer, advokatbureauer, revisionsfirmaer og rengøringsfirmaer. Man kan læse mere om det herinde.

Hvad er transparens?

Det er at vise andre hvilke miljøvenlige valg, man har foretaget sig, og på samme tid er det også at vise hvilke valg man har foretaget, som ikke er særligt miljøvenlige. Det kan man vise via resultaterne af en transparens-analyse, hvor de forskellige valg illustreres. En sådan illustration i denne forbrugsanalyse vil tjene til at styrke den samlede indsats mod den grønne omstilling, da det bliver lettere at foretage grønne valg ud fra grøn transparens, og det er vigtigt at gå den bæredygtige vej.

Banken Fælleskassen har sagt ja til at være med i et nyt projekt, hvor services såsom banker analyseres til fordel for en transparens foran forbrugeren. Det baner vejen for at andre services vil gøre det samme, og transparens-analysen kan meget vel føre til en større kollektiv grøn bevægelse.

Hvad er greenwashing?

Det er når firmaer fremstiller sig selv som en grøn virksomhed, men i virkeligheden er knap så grønne som de fremstår som. Hvis et rengøringsfirma fx fremstiller sig selv som grønne på deres hjemmeside og i deres generelle profil og måske endda i navnet, men blot bruger svanemærkede rengøringsmidler og ikke har foretaget andre miljømæssige tiltag, så er det greenwashing. Derfor er der brug for et tiltag hen imod en langt større transparens end vi har nu.

Hvad kan man gøre som virksomhed for at blive mere grøn?

  • Bruge et miljøvenligt rengøringsfirma som gør mere end blot at bruge miljøvenlige eller certificerede rengøringsmidler.
  • Bruge et miljøvenligt advokatfirma.
  • Bruge et miljøvenligt revisionsfirma.
  • Bruge en miljøvenlig bank som fx Fælleskassen.
  • Bruge et miljøvenligt cateringfirma og sørge for at man spise økologisk og måske også vegetarisk og vegansk i kantinen.
  • Bruge et miljøvenligt kontorfællesskab som har fokus på den grønne omstilling.
  • Begynde at spise økologisk og vegetarisk, måske endda vegansk på arbejdet.
  • Have et miljøvenligt interiør som fx møbler i bambus og vægge malet med miljøvenlig maling. Planter bidrager også til et miljøvenligt arbejdsmiljø.
  • Man kan donere til grønne velgørenhedsorganisationer. Det kunne være en organisation, der plantede et træ, eller en organisation som dansk vegetarisk forening eller Dansk Naturfredningsforening.
  • Sørge for at sende masser af grønne signaler ud udover at være reelt grøn og på den rette vej og et godt stykke inde i den grønne omstilling.

 

Skriv et svar